Urheilijan ravitsemuksen ABC

Urheilijan ruokavalion keskeiset osa-alueet

   A. Arkiruokailu kuntoon
   B. Riittävä juominen
   C. Valmistautuminen kilpailuihin

A. Arkiruokailu

Arkiruokailulla ja sen rytmittämisellä on ravitsemuksen osalta suurin merkitys urheilijan suorituskykyyn. Mikäli urheilijan arkiruokailu on puutteellista, hyvinkään toteutettu harjoittelu tai kilpailuihin valmistautuminen ei tuota parasta mahdollista tulosta.
Harjoituksen aikainen kehittävä vaste jatkuu elimistössä harjoituksesta riippuen muutamasta tunnista useampaan vuorokauteen. Niinpä yksittäisen aterian tai palautusjuoman merkitys jää vähäiseksi, jos arkiruokailu ei ole kunnossa.

B. Riittävä juominen

Hyvä nestetasapaino parantaa vireystilaa ja ehkäisee liikuntavammoja. Riittävästä juomisesta kannattaakin huolehtia jo päivän aikana ennen urheilua. Silloin nestevajetta ei pääse syntymään helposti.

C. Valmistautuminen kilpailuihin

Kilpailupäivänä syömiseen tuovat lisähaasteita poikkeavat aikataulut, kilpailujännitys, eväskäytännöt ym. Kun kilpailuun tai suoritukseen tullaan täysillä energiavarastoilla, nämä eivät tuota ongelmaa.

Usein erilaiset pitkät kilpailu- tai turnauspäivät on pärjättävä pelkillä eväillä. Omat hyväksi havaitut käytännöt urheilija oppii kokeilemalla. Kilpailupäivien ruokailut kannattaa kuitenkin aina suunnitella etukäteen. Harjoituskauden arkisyöminen luo pohjan kehitykselle ja menestymiselle kilpailuissa.

Lue lisää

  • Terve koululainen -ohjelman sivuilta löytyy tietoa liikkujan ravitsemuksesta sekä tehtäviä ravitsemusohjauksen ja -opetuksen tueksi.
  • Vauhtia ja voimaa ruokavaliosta. Valion ja Terve Urheilija -ohjelman kahdeksansivuinen opas, maksuton materiaali. Tilattavissa Valion nettisivuilta tai kuluttajapalvelusta
  • Kunnon Ruokaa − opas nuorelle urheilijalle ja huoltojoukoille. Saarioisten 16 sivuinen opas, maksuton materiaali. Saatavissa Saarioisten kuluttajapalvelusta
  • Hyvä välipala. Linkkilista verkkosivuista, joilta löytyy lisää tietoa ja vinkkejä ravinnosta, liikunnasta ja terveistä elintavoista


Missä asioissa menee helposti pieleen?


Urheilijoiden suorituskykyä ja kehitystä häiritseviä tekijöitä ovat
  • väärä asenne syömiseen
  • kehityksen kannalta liian vähäinen syöminen
  • huonolaatuinen ruokavalio
  • syömisestä tulee stressi
  • tiukat ruokarajoitukset, säännöt ja kielletyt ruoat
  • laihdutusyritykset
  • epäsäännöllinen ateriarytmi
  • aamupalan tai aamupäivän aterioiden väliin jättäminen
  • trendikkään dieetin kokeileminen (taikakeinoja hyvään suorituskykyyn ei ole)
  • hätiköiden tehdyt ruokaostokset ja huonot ruokavalinnat ravintoloissa
  • kiire ja syömistilanteen hallitsemattomuus
  • suunnittelemattomuus (välipaloista ei huolehdita riittävästi)

Bookmark and Share