Urheilijan ravitsemus

Tähän kymppiympyrän osioon on koottu urheilijan hyvän ravitsemuksen keskeisimmät asiat:

• sopiva energiansaanti
• nestetasapaino
• ateriarytmit
• ravintoaineiden sopiva saanti
• muut tekijät

Ravinto vaikuttaa

• terveyteen
• kehittymiseen
• suorituskykyyn
• jaksamiseen
• palautumiseen

Riittävä ja monipuolinen syöminen on yhtä tärkeää kuin oikea harjoittelu ja lepo. Laadukas ja riittävä syöminen on urheilijan kehittymisen edellytys. Sen avulla voidaan tehostaa palautumista ja vähentää vamma- ja sairastumisriskiä. On tärkeää opetella monipuolisen ruokavalion periaatteet jo nuorena.

Ravitsemuspalveluja urheilijoille

Urheiluravitsemuksen asiantuntijaverkosto on osa Terve Urheilija -ohjelmaa. Tutustu verkoston toimintaan ja katso kouluttajina toimivien ja yksilöohjausta tarjoavien asiantuntijoiden yhteystiedot.

Ravitsemuksen tukimateriaalit ja tehtävät

Ravintoon liittyvät materiaalit ja tehtävät löytyvät Terve Urheilija -nettisivujen materiaalipankista kohdasta ravitsemustehtäviä ja tukimateriaaleja.

Kehittymisen kulmakivet

Muista, että hyvä harjoittelu, ravinto ja lepo ovat urheilijan kehittymisen kulmakivet. Kaikkien kolmen osa-alueen tulee olla tasapainossa keskenään, jotta urheilija kehittyy.

Kehityskolmio



Osion asiantuntijat
Anna Ojala, ETM
Patrik Borg, ETM
Leena Valta, ETyo
Hannele Hiilloskorpi, LitM



Bookmark and Share