ARKISTOON

Koulutusilta Kouvolassa

Kasarminmäen auditorioon kokoontui tiistaina 27.4. yli kuusikymmentä kuulijaa kartuttamaan tietojaan urheiluvammojen ehkäisystä. Start-tapaturmakeskus, Kymenlaakson Liikunta ja UKK-instituutin urheilulääkäriasema järjestivät seminaarin otsikolla Terve urheilija kehittyy ja menestyy − urheile ja vältä vammat. Tilaisuus oli suunnattu Kouvolan seudun urheilijoiden valmentajille, huoltajille ja lääkintäjoukoille.

Ortopedi Peter Lüthje Kuusankosken aluesairaalasta valotti avausesityksessään Kouvolan seudun tapaturmatilastoja kahden vuoden tutkimusjakson ajalta. Joka yhdeksäs erikoissairaanhoitoa vaatinut tapaturma oli liikuntavamma. Eniten urheilutapaturmia sattui 10−19-vuotiaille.

- 40% urheiluvammoista tapahtui joukkuelajeissa. Tyypillisesti vammat ovat murtumia, nyrjähdyksiä ja haavoja tai ruhjeita, Lüthje esitteli.

Tampereen Urheilulääkäriaseman ylilääkäri Jari Parkkari kertoi urheilijan vammariskeistä ja vammojen yleistymiseen johtavista tekijöistä.

- Tutkimusten perusteella saadaan tietoa riskeistä ja niihin vaikuttamalla vammoja voidaan ehkäistä. Naisille ja tytöille tapahtuu polvivammoja 4−6 kertaa useammin kuin pojille ja miehille. Kun tämä tiedetään, osataan tyttöjen valmennuksessa kiinnittää erityistä huomiota polvea tukevaan harjoitteluun, Parkkari kertoi.

- Huolella suunniteltu ja monipuolisesti toteutettu lämmittely on olennainen osa harjoittelua. Se parantaa suorituskykyä ja vähentää vammariskiä, tutkija ja maajoukkuevalmentaja Kati Pasanen opasti. Pasasen salibandyä koskeneessa väitöstutkimuksessa säännöllisesti ja hyvin alkuverryttelyn tehneissä joukkueissa sattui polvi- ja nilkkavammoja 66 % vähemmän kuin vertailujoukkueissa.

- Perinteinen hölköttely tai pallonpotkiskelu ei kuitenkaan valmista riittävästi elimistöä tulevaan harjoitukseen tai kilpailuun eikä ehkäise vammoja, Pasanen korosti.

Ravinnolla on oma tärkeä roolinsa vammojen ehkäisyssä. Sopiva energiamäärä, säännöllinen ateriarytmi, monipuolinen ruokavalio ja riittävä juominen auttavat jaksamaan ja välttämään vammoja.

- On tärkeää juoda muulloinkin kuin on jano. Nestetasapaino vaikuttaa tarkkaavaisuuteen ja reagointiin. Puutteet näissä taas voivat altistaa tapaturmille liikuntasuorituksen aikana, ravitsemusasiantuntija Anna Ojala muistutti esityksessään.

Koulutuksen esitysmateriaaleihin pääset tutustumaan Start-keskuksen nettisivuilla. www.tapaturmahanke.fi

Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018