ARKISTOON

Rinteet kutsuvat - nauti menosta ennakoimalla riskit

Suuntaatko talvilomalla laskettelurinteeseen? Nauti menosta ennakoimalla vaarat. Rinnesäännöt on hyvä kerrata ja varusteiden kunto tarkistaa.

Tutustu Terve Urheilijan listaan asioista, joiden avulla voit välttää turhia laskettelu- ja lautailuvammoja.

Tarkastuslista laskettelijoiden ja lautailijoiden rinneturvallisuuden lisäämiseksi:

  • Hanki lajin vaatima peruskunto. Erityisesti reisilihasten tulee olla kunnossa rinteeseen mennessä.
  • Lämmittele ja verryttele ennen rinteeseen menoa. Lämmittele uudelleen myös pitkän hiihtohissin odottamisen tai hississä olemisen jälkeen.
  • Käytä kypärää ja rannesuojaa. Muista, että suojaimet eivät estä kaikkia vammoja! Erityisesti kovassa vauhdissa vakavia vammoja saattaa tulla suojaimien käytöstä huolimatta.
  • Tarkistuta ammattilaisella, että varusteesi ovat asianmukaisessa kunnossa.
  • Huomioi kauden alussa muutokset painossasi ja pituudessasi.
  • Tarkista siteiden aukeavuus joka kerta rinteeseen mennessäsi.
  • Osallistu hiihdonopettajan tunnille varsinkin, jos olet aloittelija.
  • Älä laske taitoihisi nähden liian vaativia rinteitä.
  • Vältä vaikeissa rinne- ja sääolosuhteissa laskemista erityisesti, jos olet aloittelija. Jäisessä rinteessä yläraajan ja pään vammariskit kohoavat. Vastaavasti pehmeässä ja märässä lumessa polven vammautumisriski kohoaa.
  • Lue rinteessä olevat ohjeet ja kyltit. Selvitä, mistä saat tapaturman sattuessa ensiapua.
  • Muista, että takaa tuleva laskija väistää edellä meneviä.
  • Älä tee tahallasi arvaamattomia pysähdyksiä.
  • Älä pysähdy paikkaan, josta yläpuolelta tuleva laskija ei näe sinua.
  • Ole varovainen erityisesti rinteiden risteys- ja liittymäkohdissa.
  • Syöksylasku vain tätä varten osoitetuissa rinteissä.
  • Hiljennä vauhtia ruuhkaisissa rinteiden kohdissa.
  • Anna sauvan irrota kädestä kaatuessasi. Jos et ehdi irrottaa kättä sauvasta, purista peukalo sauvan ympäri. Näin estät peukalon tyven vamman.
  • Tiedosta, että riski vammautumiselle moninkertaistuu kilpailutilanteessa.
  • Hoida vanhat vammasi huolellisesti kuntoon. Vältä vamman jälkeen liian aikaista rinteeseen paluuta. 30 % urheiluvammoista on vanhojen vammojen uusiutumisia.
  • Muista syödä ja juoda laskettelun lomassa, muutoin väsähdät, jolloin vammariskisi kohoaa.
  • Älä mene rinteeseen sairaana tai alkoholin ym. toimintakykyyn vaikuttavien aineiden vaikutuksen alaisena.
  • Älä lähde rinteeseen väsyneenä. 

Lue lasketteluvammojen ennaltaehkäisystä myös Terve koululainen -hankkeen sivuilta.

 

Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018