ARKISTOON

Miten tunnistan, hoidan ja ehkäisen ylikuormitusta


Urheilijan alipalautuminen ja ylikuormitus kiinnostivat urheiluväkeä ja marraskuinen Terve Urheilija -iltaseminaari houkuttikin UKK-instituutin auditorion täyteen. Aluksi Tampereen urheilulääkäriaseman erikoistuva lääkäri Timo Hänninen puhui ylikuormituksen määrittelyn ja tunnistamisen vaikeudesta. Ylikuormitustilaa ei pystytä määrittämään objektiivisesti, sillä oireet ja merkit ovat yksilöllisiä. Lääkärin tehtävänä on ensin sulkea pois sairaudet, kuten astma, allergiat ja infektiot. Ylilääkäri Jari Parkkarin mukaan tyypillisiä syitä siihen, että urheilija hakeutuu lääkäriin ylikuormitustilaepäilyn vuoksi, ovat poikkeukselliset sykereaktiot, yleinen väsymys ja kokemus siitä, että lihakset väsyvät tavallista nopeammin.

Psykologiset mittarit herkimpiä tunnistamisessa

Ylikuormitustilan alkuvaiheessa psykologiset mittarit ovat herkimpiä havaitsemaan ylikuormitusta. Psykologian kandidaatti Noora Suomilammi esitteli lomaketta, jota voi käyttää urheilijan psyykkisen ylikuormittuneisuuden tunnistamiseen.
− Ylikuormituksen varhaisia psyykkisiä oireita urheilijoilla ovat masentuneisuus, vihaisuus, hämmentyneisyys, eloisuuden puute, itsetunnon heikkeneminen ja syyllisyydentunteet, Suomilammi listasi.


Varalan urheiluopiston testauspäällikkö Marko Haverinen esitteli valmentajan työkaluja palautumisen seurantaan. Viikko- ja päivätasolla voidaan tehdä yksinkertaisia testejä, jotka mahdollistavat ylikuormittumisen varhaisen havaitsemisen. Hermo-lihasjärjestelmää voidaan testata esimerkiksi vauhdittomalla pituushypyllä alkuverryttelyn jälkeen. Haverinen painotti, että yksittäisen harjoitustapahtuman arvioinnissa tulee käyttää mittareiden lisäksi myös urheilijan omaa arviota tuntemuksista ja valmentajan arvioita siitä, miltä tekeminen näyttää.


Testauspäällikkö Piia Kaikkonen Tampereen urheilulääkäriasemalta valotti keinoja ylikuormitustilan tunnistamiseen. Ortostaattinen koe ja leposykkeen seuranta ovat yksinkertaisia keinoja, joita voi käyttää, jos oma perustaso on tiedossa. Myös sykevälivaihtelun mittausta voidaan käyttää. Se on herkempi muutoksille kuin syke. Laboratoriotestinä voidaan puolestaan tehdä spiroergometria.


− Suurimmat ravitsemukseen liittyvä ongelmat ylikuormituksesta kärsivillä ovat riittämätön kokonaisenergiansaanti ja alhainen hiilihydraattien saanti, tiivisti ravitsemusasiantuntija Anna Ojala.
Seurauksena ovat tyypillisesti motivaation puute ja mielialan lasku eli masentunut, iloton urheilija. Myös hapotuksen tunne ja huimaus voivat johtua liian vähäisestä syömisestä.

Hoito ja harjoitteluun paluu vaatii kokonaisvaltaista otetta

Lääkärin määräys ylikuormituksen hoitoon on yksinkertainen: lepo. Psykologi ja valmentaja Tiina Röning korosti, että ylikuormituksen hoitamiseksi urheilijan elämäntilanne ja kokonaiskuormitus tulee kartoittaa.
− Moni urheilija sanoo: ”Ei näillä tunneilla voi tulla ylikuormitusta.” Silloin hän ei huomioi sitä, että kuormittavia tekijöitä ovat myös työ, opiskelu, ihmissuhteet ja monet muut asiat urheilun lisäksi, Röning kommentoi.
Ylikuormituksen psyykkisessä hoidossa opetellaan kohtaamaan omat tunteet ja laajentamaan tunteiden ja stressinhallinnan keinoja. Ylikuormittunut urheilija voi joutua harjoittelemaan, miten levätään ja miltä lepo tuntuu.

Ennaltaehkäisy avainasemassa

Kerran ylikuormitustilaan joutuneella urheilijalla on riski ajautua uudelleen samaan tilanteeseen. Valmentajan tulee osata sanoa niin nuorelle kuin aikuisurheilijalle, milloin on tauon paikka, vaikka edessä olisi tärkeitä kilpailuja tai pelejä. Kattava harjoituspäiväkirja, johon urheilija kirjaa myös tuntemukset ja levon määrän, on tärkeä apuväline valmentajalle. Illan puhujat korostivat myös kokonaisuuden huomioimista. 


Teksti Anu Räisänen
Kirjoittaja on terveystieteiden maisteri ja fysioterapeutti, joka toimii tutkijana Tampereen Urheilulääkäriasemalta


Tutustu materiaaleihin

Terve Urheilija -seminaarin esitysmateriaalit ovat kaikkien luettavissa verkkosivuilta.

Iltaseminaarit jatkuvat vuonna 2014 voimaharjoittelun ja liikehallinnan arvioinnin teemoilla.

Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018