ARKISTOON

Rasitusvamma on juoksijalle ikävä lenkkikaveri – mikä avuksi

Rasitusvammat kiusaavat etenkin aloittelevia juoksijoita

Juoksijoita kiusaavat erilaiset rasitusvammat; penikkatauti, akillesjänteen kivut, juoksijan polvi ja rasitusmurtumat.

Rasitusvamman tunnistaa siitä, että kipu tulee vähitellen ja kasvaa rasituksen lisääntyessä. Pysähtyessä kipu helpottuu, mutta liikkeelle lähtiessä ikävä seuralainen alkaa muistutella jälleen itsestään.

Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Jari Parkkari Tampereen Urheilulääkäriasemalta kertoo, että rasitusvammat ovat melko tavallisia: eri tutkimusten mukaan niitä esiintyy 50–70 prosentilla juoksijoista kauden aikana. Iän myötä ne yleensä lisääntyvät, ja kokemattomille kuntojuoksijoille niitä tulee enemmän, kun juoksua kertyyy määrällisesti liikaa kuntoon nähden tai tehot ovat liian kovia.

Maltti ja lihaskunnon kohottaminen hyviä vammojen ehkäisykeinoja

Kun lihakset ovat kunnossa, myös alaraajojen liikehallinta ja juoksutekniikka kohentuvat. Vaivojen välttämisessä on erityisen tärkeää, että lihakset ovat kunnossa etenkin keskivartalosta alaspäin. Parkkarin mukaan lihaskuntoharjoitteita pitäisi tehdä vähintään kahdesti viikossa. Tärkeimpiä alueita ovat selkä, lantio, reidet, pakarat ja vatsa.

Myös hyvillä ja omaan jalkaan sopivilla juoksukengillä on tärkeä osansa vaivojen ennaltaehkäisyssä.

Juoksijaseminaari lääkäreille ja fysioterapeuteille

UKK-instituutti ja Koskiklinikka järjestävät yhteistyössä juoksijan alaraajavaivoja koskevan seminaarin. 27.5. UKK-instituutissa Tampereella toteutettava seminaari käsittelee juoksuvammojen riskitekijöitä ja niiden tehokasta ehkäisyä. Seminaarin aikana kuullaan mm. jalkaterän, polven ja lonkan anatomiasta sekä korvaavista harjoitteista asiantuntijoiden kertomana.

Lue lisää juoksijan vaivoista ja keinoista ehkäistä niitä

YLE 11.5.2014: Pilaako rasitusvamma juoksulenkkisi? Asiantuntijat neuvovat, mikä avuksi

HS 24.4.2014: Näin rasitusvammat syntyvät

HS 29.4.2014: Juoksulihakset kuntoon – 8 liikettä, jolla ehkäistä rasitusvammoja

Juoksijan alaraajavaivat -seminaari 27.5. (loppuunvarattu)


Raija Oksanen

Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018