ARKISTOON

Laadukas harjoittelu vaatii lepoa ja polttoainetta

Harjoittelun, levon ja ravinnon kolmio osoittautui tarpeelliseksi liikuntatieteiden maisteri Minna Tanskasen valmennus- ja testausopin väitöstutkimuksessa. Tanskanen on yksi valtakunnallisen urheiluravitsemuksen asiantuntijaverkoston ammattilaisista.

Väitöksen anti urheilijoille

Tanskanen kiteyttää väitöstutkimuksen tulokset seuraavasti:

Tuloksekas harjoittelu on yksinkertaisten asioiden toistamista; kuormituksen, levon rytmittämistä ja polttoainetankin täyttämistä. Älä sotkeudu lillukanvarsiin, pyhitä lepopäivä ja nauti liikkumisesta.

Yksilötasolla ylikuormittumisen voi välttää kokonaisrasituksen hallinnalla. Levätä kannattaa, jos siihen on mahdollisuus ja keho niin kertoo. Rytmittäminen on tärkeää päivä- ja viikkotasolla. Raskasta ajanjaksoa pitäisi aina seurata kevyempi jakso.

Väitöstutkimuksen mukaan energiavaje on aktiiviliikkujalle huono tilanne. Yhdistettynä kovaan harjoitteluun energiavaje heikentää kykyä harjoitella kovaa. Urheilijan tuleekin uskaltaa syödä riittävästi jaksaakseen harjoitella ja jotta harjoitus kehittäisi.

Viimeaikaisten tutkimusten mukaan laihduttajalle ja painonhallitsijalle proteiini on eduksi. Tanskasen väitöstutkimus osoitti, että energiantarpeen ollessa erittäin suuri, esimerkiksi vaellusten tai monta päivää kestävien raskaiden urheilusuoritusten yhteydessä, ravinnon suuri proteiinipitoisuus ei olekaan enää eduksi. Tällöin ei tule syötyä riittävästi ja energiavaje voi johtaa elimistön ylikuormittumiseen ja heikentyneeseen fyysiseen suoritukseen.

Kunto kohenee armeijassa, kunhan muistaa syödä ja levätä riittävästi

Tanskasen englanninkielisen väitöskirjan nimi on suomeksi "Varusmieskoulutuksen kuormittavuus ja ylikuormittumisen ilmeneminen: vaikutukset aerobiseen kuntoon, seerumin hormonipitoisuuksiin, oksidatiiviseen stressiin ja energiatasapainoon". Väitöskirja tarkastettiin joulukuussa 2012 Jyväskylän yliopistossa.

Tanskanen selvitti väitöksessään varusmiesten peruskoulutuskauden kuormittavuutta. Lisäksi tutkittiin ylikuormitusoireiden ilmenemistä. Tämä tapahtui peruskoulutuskauden alussa sekä sen aikana. Tanskanen testasi myös proteiinipitoisen energialisän vaikutusta kahdeksan vuorokauden sotilaallisen maastoharjoituksen aikana talviolosuhteissa.


Lue lisää väitöstutkimuksesta:


Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018