ARKISTOON

Infograafi: Lonkan lähentäjiä vahvistava harjoitusohjelma ehkäisee nivusvammoja

 Infograafi Lähentäjiä vahvistava harjoittelu ehkäisee nivusvammoja 430px

Infograafi: Mari Leppänen

Lataa infograafi (pdf) tästä

Tuoreen tutkimuksen mukaan lonkan lähentäjiä vahvistava harjoittelu ehkäisee tehokkaasti jalkapalloilijoiden nivusvammoja.

Nivusvammat ovat huomattava ongelma miesten jalkapallossa, jossa arviolta noin 4‒19 % kaikista poissaoloon johtavista vammoista on nivusvammoja. 

Norjalaistutkimuksessa 35 miesten 2. ja 3. divisioonan jalkapallojoukkuetta jaettiin harjoitteluryhmään ja kontrolliryhmään. Harjoitteluryhmä teki lonkan lähentäjiä vahvistavaa harjoitetta osana tavallista lämmittelyään. Harjoituskaudella harjoittelua tehtiin kolmesti viikossa ja kilpailukaudella ylläpitävänä harjoitteena kerran viikossa. Harjoitusohjelma sisälsi yhden liikkeen ja kolme vaikeusastetta. Kontrolliryhmä jatkoi harjoitteluaan tavalliseen tapaansa.

Videolla FC Hongan edustusjoukkueen pelaajat näyttävät Copenhagen Adduction -nimellä tunnetun harjoitteen kolme vaikeustasoa.


Harjoitteluryhmällä 41 % vähemmän nivusvammoja

Kauden aikana pelaajat raportoivat sekä äkillisistä että rasitusperäisistä nivusongelmista viikoittain. 

Nivusvammojen keskimääräinen viikkoesiintyvyys kauden aikana oli harjoitteluryhmässä 13,5 % ja kontrolliryhmässä 21,3 %. Nivusvamman raportoinnin riski oli 41 % pienempi harjoitteluryhmässä kontrolliryhmään verrattuna. 

Yhteen liikkeeseen perustuva säännöllinen harjoittelu vähensi tehokkaasti jalkapalloilijoiden nivusvammoja. Tutkimuksen harjoitteesta voi olla hyötyä myös muissa lajeissa (kuten esimerkiksi jääkiekko, rugby, amerikkalainen jalkapallo), joissa nivusen alueen vaivat ovat yleisiä. 

Alkuperäisjulkaisu: 

Harøy J, Clarsen B, Wiger EG, ym. The Adductor Strengthening Programme prevents groin problems among male football players: a cluster-randomised controlled trial. Br J Sports Med 2019;53:150-157.

Teksti: Mari Leppänen


Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018